Arabaların kelebek camları ne işe yarar?
Hemen hemen hepimiz arabalara dair hiç olmazsa bir iki şey biliriz. Bazılarımız ise arabalar hakkında oldukça bilgi sahibidir. Hatta öyle ki, bir bakışta arabada ne sorun olduğunu bile anlarlar. Fakat her ne kadar arabaları tanısak da, çoğumuzun henüz bilmediği bir sır var. Sürekli kullanılan, sokakta karşılaşılan, fotoğraflarda olan ama gözümüzden kaçan bir kısım. Arabalarda, arka koltukların camlarının kenarında yer alan kelebek camları.
Kelebek Camı Nedir?
Kelebek camı, genellikle aracın ön camında, dikiz aynası ile sürücü kapısı arasındaki bölgede bulunan küçük bir cam parçasıdır. Bu cam parçası, neden “kelebek” olarak adlandırıldığına dair farklı teoriler olsa da, genellikle şekli nedeniyle bu ismi almıştır.
Arabaların kelebek camları ne işe yarar?
Arabaların ön koltuklarında camların önünde ve arka koltuklarında camların arkasında duran küçük camlar olarak bildiğimiz ve açılması pek de mümkün olmayan camların ismi kelebek camlar. Kelebek camlar ise aslında eski model arabalarda açılma özelliği olan bir cam çeşidiydi. Günümüzde üretilen yeni model arabalarda ise camlar tek para olarak karşımıza çıkıyor ve kelebek camların açılma özelliği ellerinden alınıyor. Daha yaygın kullanıldığı zamanlarda ise kelebek camları klima görevi görmesi amacı ile konulan camlar olarak biliniyorlardı. Hızlı bir seyahat esnasında camları açmak yerine kelebek camları açabilir, rüzgarın yüzünüze zarar verecek kadar sert esmesine izin vermeden aracın içini ve kendinizi serinletebilirdiniz. Hala bazı eski model araçlarda bu özellik yer alsa da, günümüzde üretilen araçlarda kelebek camlar sadece dekor amaçlı yer alıyor.
Kelebek Camının Görevi Nedir?
Kelebek camı, aracın rüzgar direncini azaltmak ve yakıt tasarrufu sağlamak için tasarlanmıştır. Bu küçük cam parçası, aerodinamik akışkanlık sağlamak için kullanılan bir araçtır.
Kelebek camı, aracın hızlanması sırasında rüzgarın aracın ön kısmından geçmesini kolaylaştırarak, aracın direncini azaltır. Bu, aracın daha az yakıt tüketmesine neden olur ve aracın performansını artırır.
Kelebek camlar neden artık açılmıyor?
Kelebek camlar geçmişte açılan ve klima görevi gören camlar iken şimdilerde yalnızca dekor amacı ile arabalarda yer alıyorlar. Bunun en büyük sebebi ise araç hırsızlıkları. Kelebek camlar açılması daha olay olan cam kısımlarıydı ve bu durumda da hırsızların araba kapısını açması içim büyük bir olanak doğuyordu. Eğer ki sürücü kelebek camı açık unuttuysa da, bu durum kaçınılmaz bir kötü sonuca yol açıyordu. Genel olarak kelebek cam üzerinden gerçekleşen bu vakalara dur deme zamanı ise, araçlarda klima sistemlerinin yaygınlaşmaya başlaması ile gerçekleşti. Araç üreticileri tarafından geliştirilen daha kaliteli olarak nitelendirilen klima ve havalandırma sistemlerinin yaygınlaşması ile birlikte kelebek camlar yalnızca dekor ürünleri olarak kaldı.
Kelebek camlar tarih oluyor
Eski model araçların hepsinde bulunan ve klima görevi görerek araç içini serinleten kelebek camlar yeni model araçlarda yalnızca dekorasyon amacı ile bulunuyor. Fakat bu durum da pek kalıcı olmayacak. Hem konfor hem de tasarım amaçları ile kelebek camların artık araçlarda yer alamayacak. Bazı araçlarda kullanılması zorunlu halde olduğu için üretilmeye devam edilecek olan kelebek camlar geri kalan araba modellerinde ise bulunmayacak. Sonuç olarak ise araçların camları tek parça halinde açılır kapanır şekilde karşımıza çıkacak.
Kelebek camlar kullanışlı mıydı?
Kelebek camlar ilk üretildikleri dönemde oldukça kullanışlı bir cam biçimi olarak görülmekteydi. Daha çok Vosvos ya da kaplumbağa olarak tanımladığımız araç modellerinde yaygın olarak kullanılan kelebek camlar sayesinde arabaların camları tamamen açılmadan araç içini serinletmek ve temiz hava döngüsü sağlamak mümkün haldeydi. Bu durum daha sonra hava filtrelerinin ve klimaların araçlarda kullanılmaya başlanması ile kullanışlı olma özelliğini yitirmeye başladı. Camları açmadan araç içini ferahlatan sistemlerin gelmesi sonucunda, kelebek camlar artık sadece geçmişin bir parçası.