Bilim

Uçak kaç km hızla kalkar? Uçak kalkış hızı kaç km olmalıdır?

Uçak modu

Uçaklar, yer çekimine karşı olarak havalanması gereken ve hem en önemli taşıma aracı olan hem de özel araç olan taşıtlardandır. Uçakların kenarlarında bulunan kanatlar, tasarımlarındaki sivri şekildeki burun kısımları ve uçakların sahip olduğu güçlü motorlar sayesinde uçuş durumu gerçekleşecektir. Ancak; uçakların ağır olması, yer çekiminin kuvvetli olması ve içerisinde çeşitli yüklerin olmasından dolayı uçak kalkış hızının fazla olması gerekecektir. Bu nedenle; uçak kaç km hızla kalkar uçak hızlı kalkmazsa neler olur ve uçak gereğinden daha hızlı kalkarsa hangi sonuçlar ortaya çıkar, konuları bilindikten sonra uçak kalkışı daha net anlaşılabilecektir.

Uçak Kalkış Hızı Nasıl Belirlenir?

Uçakların kalkış hızı, havaalanları veya uçakların iniş sağlayacağı havaalanı dışındaki pistlerin durumuna ve acilen ortaya çıkan bir durum varsa bu duruma göre belirlenir.

Bu bağlamda, uçak kalkış hızının belirlenmesini sağlayacak etkenler şunlardır:

  • Uçağın havalanması gereken pistin ne kadar boş veya ne kadar dolu olduğu
  • Uçağın bir zedelenme veya yakıt bitimi durumunda kalkması gerekip gerekmediği
  • Kalkışın acil nedenle mi yoksa normal bir durumla mı gerçekleştiği

Gibi etkenler sonucunda uçak kalkış hızı belirlenecektir.

1700’lü yıllardan bu yana çeşitli hava araçlarıyla uçuşlar gerçekleştirildiyse de günümüzde kullanılan uçakların temeli 1903 yılında atıldı. Amerikan Orville ve Wilbur Wright kardeşler motorlu bir uçakla insanlı ilk uçuşu başarılı bir biçimde gerçekleştirdi. İzleyen yıllarda uçaklar daha da geliştirildi ve günümüzdeki biçimlerini aldı.

Uçak Kalkış Hızı En Az Kaç Km Hızda Olmalıdır?

Bir uçağın, kendisine yeryüzüne çeken tüm etkenlere meydan okuyarak yükselebilmesi için oldukça yüksek bir hızla kalkış yapması gerekir. Bu sebeple, uçakla havalanmadan hemen önce boş bir pist üzerinde önce hız kazanmalı ve hız kazandıktan hemen sonra uçuş anına geçmelidir. En azami durumda olması gereken uçak kalkış hızı, saatte yüz yirmi kilometre olması gereken hızdır. Bu hızın altında gerçekleşen uçuş yönelimlerinde hem zorluklar oluşacaktır, hem de uçak yakıtının olması gerekenden kat kat fazlasının daha kalkış anında tüketilmesine neden olunacaktır.

Uçaklar ortalama 240–285 km/saat hızında kalkarlar.

Bir uçak uçarken üzerine birkaç farklı kuvvet aynı anda etki eder. Bunlardan en önemlisi yerçekimidir. Yerçekimi kuvveti, uçağın kütlesi arttıkça artar. Bunun yanında hava da uçağın uçtuğu yönün tersine bir direnç kuvveti oluşturur. Bu iki kuvvet, uçağın uçmasının önündeki en büyük iki engeldir. Bir uçağın uçabilmesi için bu kuvvetleri aşması gerekir. Uçakta bulunan motorlar ve kanatlar uçağın bu kuvvetleri aşmasını sağlar.

Uçak En Fazla Kaç Km Hızla Kalkmalıdır?

Uçak kalkış hızının en düşük olarak belirlendiği bir hız olduğu gibi, en üst düzey limitlerde de belirlendiği bir hız vardır. İlk olarak, uçağın gereğinden daha hızlı kalkması halinde motor kısımlarında ateşlenmeye bağlı olarak alev oluşumu gözlemlenebilir. Motorun hasra görmesi de uçağın düşmesine veya uçağın tamamen yangın oluşumuna maruz kalmasına neden olacağı için, kalkış için maksimum hız çok iyi ayarlanmalıdır. Bu hız, her uçak türünde motor yapısı ve diğer değişkenler fark gösterdiği için değişiyor olsa da, yolcu uçakları için maksimum yüz seksen kilometre olarak belirlenir. Ancak en üst düzey hız ile en düşük düzey hız arasında yapılacak olan kalkış hızlarında; problem olmadan, uçakta bir zarar oluşmadan ve uçak içerisinde insanlar varsa bu insanlara zarar verilmeden kalkış ve uçuş sağlanacaktır.

Motor uçağın hareket etmesini sağlarken, kanatlar da onun yükselmesini sağlar. Motorların içinde pervaneler bulunur. Motor çalışmadığı sürece pervanelerin önündeki ve arkasındaki hava basıncı birbirine eşittir. Motor çalıştığında pervaneler dönmeye başlar. Dönen pervaneler uçağın ön bölümündeki havayı seyreltirken, arka bölümünde kalan havanın sıkışmasına neden olur. Böylece pervanelerin önündeki hava basıncı azalır ve arkasındaki hava basıncı artar. Bunun sonucunda da pervanelerin arkasından öne doğru bir itme kuvveti oluşur ve uçak ilerlemeye başlar.

Uçak Kalkış Hızı Neden Değişir?

Uçak içerisinde insanların veya canlıların bulunması durumunda, camlıların uçuş hızına adapte olmasını beklemek gerekir. Çünkü birçok canlının vücudu; yükseklere çıkılmaya başladıkça değişen basınca veya canlı vücudunda oluşan hisse alışamayan, kalp rahatsızlıkları ve damarlara bağlı sorunların oluşabildiği niteliktedir. Uçak kalkış hızı ayarlanamadığı zamanlarda bu tür canlılarda ölümler veya kalp krizi gibi riskler oluşabilir. Kalkış hızının değişmesi ve uçaktaki canlılara göre ayarlanması halindeyse sorunların önüne geçilir. Uçak motor donanımlarının ve kapasitelerinin de göz önünde bulundurulmasıyla, uçak kalkış hızının sabit olmasının yanlış olacağı da görülmesi gereken bir durumdur.

İzleyin: UÇAK KALKIŞ HIZI TESTİ

Uçak Kalkış Hızı Nerede Öğrenilir?

Uçaklar içerisinde yer alan ve sürücü konumda bulunan pilotlar, uçakların uçurulması aşaması için olduğu gibi uçakların kaldırılması aşaması için de eğitim alırlar. Pilotaj dersleri başlığı altında düzenlenen eğitimler; uçakların nasıl bir pist üzerinde, ne kadar sürede, kaç kilometre hızla ve kaç derecelik açıyla kaldırılması gerektiğini uygulamalı olarak pilotlara anlatım sağlanan eğitimlerdir. Bu nedenle, uçuşun kaç km hızla olması gerektiği doğru olarak ve uygulamalı şekilde yalnızca pilotaj derslerinde öğrenilecektir. Belirtilen dersler dışındaki eğitimler ve veriler yetersiz olacak verilerdendir.

Uçak ilerlemeye başladığında kanatlar, içinden geçtiği havayı böler. Bunun sonucunda havanın bir bölümü kanatların üzerinden, bir bölümü de altından geçer. Uçakların kanatlarının üst yüzeyi kavisliyken alt yüzeyi düzdür. Bu yapı kanatların üzerinden geçen havanın daha hızlı, altından geçen havanınsa daha yavaş yol almasını sağlar. Uçağın uçabilmesi için gerekli olan kaldırma kuvveti bölünen bu havanın kanadın ucunda aynı anda birleşmesiyle ortaya çıkar. Çünkü kanatların üzerindeki hava basıncı azalır, altındaki hava basıncıysa artar. Böylelikle de kaldırma kuvveti oluşur ve uçak yukarı doğru itilir. İşte uçuş böyle başlar…

Yorum yaz

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bunları da beğenebilirsin

Bilim

Dünyanın 3 sorudan oluşan en kısa IQ testinde hangi sorular var?

İnsan beyninin karmaşık yapısı nedeni ile herkesin farklı bir zeka türüne ait olduğunu bilmekteyiz. Ancak bunun yanı sıra bir de
Bilim

İnsan yüzünde 100 binlerce bulunuyor. Dikkat dokunma ile bulaşıyor. Demodex nedir?

Yapılan araştırmalar sonucunda insanın yüzünde 100 binlerce demodex olduğu belirlendi. Son dönemlerde pek çok yerde gördüğümüz demodex’in ne olduğu merak