Tapu işlemlerinde hangi masraflar çıkıyor?
Tapu dairelerinde alıcı ve satıcı arasında yapılan devir işlemleri sırasında satıcı ve alıcı kişiler için çeşit özel ve resmi masraflar bulunuyor. Tapu süreç ve işlemleri sırasında hangi masraflar istendiğine dair detaylıca araştırmamızı bu yazımız da okuyabilirsiniz.
Türkiye’de tapu dairelerinde ki süreçlerin pek çok Avrupa ülkesinde olan düzenin aksine noter kurumlarında değil tamamen resmi kurum olan Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü içerisinde ki şubeler de gerçekleşiyor.
Bu işlemlerin yanında henüz ülkemiz de internet üzerinden sanal mecra da tapu işlemleri yapılamıyor. Mülkün devri süreçleri sırasında tapu ve kadastro dairelerinde satıcı kişi ve alıcı kişinin hazır ve mevcutlu olarak memurun karşısında olması yasal bir zorunluluktur. Mülk tapusunun devir sürecinde sizlere yansıtılacak bazı masrafları da bulunuyor.
Ülkemizde ilk Tapu Teşkilatı 21 Mayıs 1847 tarihinde Mahmut Esat Efendi tarafından Defterhane-i Amire Kalemi adıyla kurulmuş ve Cumhuriyete kadar çeşitli isimler altında görevini sürdürmüştür. Cumhuriyetle beraber 1924 yılında da Tapu Umum Müdürlüğü Teşkilatı kurulmuş ve 1936 yılında bugünkü adını almıştır.
Konut Sigortası Masrafını Kim Ödemelidir?
Satışa konu olan gayrimenkulün niteliği ve ölçülerinin ebadına göre yapılacak olan konut sigortası masrafı farklılıklar göstermektedir. Bu zorunlu sigorta kalemi için ortalama olarak 150 yada 250 Türk Lirası arasında vezneye bir nakdi ücret ödenmesi gerekecektir, bu yapılan fiyat değerlendirmesinde 2021 senesi için verilen fiyatlar baz alınırken 2022 yılı içinde yaklaşık değer olarak bir masraf harcaması söz konusu olacaktır.
Çıkan Emlak Vergisini Kim Ödemelidir?
Resmi verilerde ki değerlendirmeye oranla mesken ve konutların emlak vergisi oranı büyükşehir illeri sınırları içerisinde yüzde 0,2 oranında ve büyükşehir olmayan belediye kurumlarında ise yüzde 0,1 olarak tarh edilip hesaplanır. Ticari dükkanlar ya da iş yeri olarak kullanılan bir mülkün devri yapılıyorsa büyükşehir illeri için yüzde 0,4 ve büyükşehir belediye özelliği olmayan il belediyelerinde ise yüzde 0,2 oranında emlak vergisi alınmaktadır. Bu ücreti mülkü satın alan kişi ödeyerek mülk satış fiyatından mahsup edebilir.
Avukat Masraflarını Kim Ödemelidir?
Gayrimenkul tapusu devir işlemlerinde eğer anlaşmazlık çıkar ve avukat hizmeti devreye alınırsa avukata da belli bir ücret ödenmektedir. Bu avukat ücretini genel de danışan ve dava sahibi ödemelidir.
Emlakçı Bedelini Kim Ödemelidir?
Emlak satışı yönetmeliğe göre mülkün satış bedelinin yüzde 2’si ile birlikte Katma Değer Vergisi satıcı kişi ve alıcı kişiden ayrı ayrı alınarak işlem ücreti olarak emlakçıya ödenmesi isteniyor.
Tapu sicili taşınmaza hukuki durumu hakkında bilgi verme ve taşınmazlar üzerindeki haklarda açıklığı sağlama gibi iki önemli işlevi bulunmaktadır. Ancak tapu sicilinin bu işlevlerini tam olarak yerine getirebilmesi taşınmazların sınırlarının, yüzölçümlerinin ve diğer niteliklerinin doğru ve güvenilir bir şekilde belirlenmiş olmasına bağlıdır. Bu durum ise ancak kadastro ile mümkün olabilecektir.
Elektrik ve Su Abonelik Masrafını Kim Ödemelidir?
Elektrik aboneliği ve su aboneliği devrinden yada yeni başlatılmasından dolayı çıkan masraflar bazı durumlara göre farklılık gösterir. Üzerinize ilk kez elektrik aboneliğinin kaydını alacaksanız ilk olarak kayıt ücreti ve size verilen sayacın ücreti ve sözleşmeye konu olan ek depozito ücreti olarak yekün meblağ 100 ile 500 Türk Lirası arasında masraf olarak yansımaktadır. Üzerinize ilk kez su aboneliğini yazdıracaksanız belediyeye ait kuruma 775 Türk Lirası kayıt ücreti ödenmesi gerekmektedir.
Tapu Devir İşlemlerini Kısıtlayan Bir Sebep Var Mıdır?
Tapu devir ve satışa ilişkin işlemler bir aile içerisinde yapılacaksa kişiler arasında iki kez yapılabilir. Bir başka yola göre herhangi bir aile dışından yabancı bir kimse ile yapılan devir süreçleri işlemlerinde olduğu gibi belli bir nakdi ücret karşılığında resmi daire de tapu devri yapılabilir.
İkinci yol olarak kişiden kişiye hibe uygulaması yapılabilir. Bu sayede alıcı kişi, satıcı kişiye herhangi bir ücret ve bedel ödememiş olmaktadır. Kendi aileniz içinde gerçekleşen tapu devri işlemlerinde ebeveynler maliki oldukları ve sahip oldukları mülk ve gayrimenkulleri çocuklarına veya torunlarına bağışlayabilirler.
Tapu kütüğü: Taşınmazların hukuki durumlarını açıklayan defter tapu kütüğü olarak tanımlanabilir. Tapu kütüğü özet olarak tapu sicilini temsil etmektedir. Özel mülkiyet konusu taşınmazlara ilişkin mülkiyet hakkı ile hukuki olarak tescili ya da şerhi gereken bütün haklar ve yükümlülükler tapu kütüğünde yer alarak tapu sicilinin güvencesi ve açıklığı sağlanmış olacaktır
Hibe Uygulamasında Herhangi Bir Bedel Ödenmekte Midir?
Hibe uygulamasında hibe edilen gayrimenkulün rayiç değerinin binde 68,31’i kadar harç payı ödemesi zorunluluğu bulunmaktadır. Hibe edilen mülk de diğer hak sahibi mirasçıların saklı pay hakları olabilmektedir.
Tapu Devir İşlemleri İçin Hangi Resmi Belgeler Gereklidir?
Tapu devir süreçleri ve işlemleri esnasında resmi kurumlar tarafından birçok resmi belge talep edilmektedir. Bu gerekli olan resmi belgelerin eksik olması durumunda ise devir, satış veya tapu işlemleri gerçekleştirilmiyor. Sizlere tapu işlemleri sırasında sorun yaşamamanız için talep edilen belgeler konusunda bilgi vermek istemekteyiz.
Tapu devir ve satış işlemi yapan vatandaşların en çok araştırdığı ve merak ettiği soruların başında bu işlem için en temel başlama noktası olan belge toplama ve tapu işlemleri için gerekli belgeler hangileridir sorusu gelmektedir.
Çeşitli mülklerin yani ev satışı, arazi satışı, arsa satışı ya da ticari yapı gibi mülk ve gayrimenkullerin satış ve devrinin yapılması için ilk olarak bölgede ki kadastro müdürlüklerine giderek müracaat etmek gerekiyor.
Bu yetkili kuruma devir işlemi için başvurmadan önce sekretaryayı arayarak devir için randevunun alınması da gerekmektedir. Devir ve satış işlemleri için randevunuzu oluşturup, resmi kuruma devir işlemleriniz için gittiğinizde yanınızda tapu devri ve mülk satışı için gerekli belgeleri eksiksiz olarak dosyalanmış bir şekilde götürülmesi gerekmektedir.
Satış Bedeli: Satış bedelinin tespiti taraflara aittir. Tapu müdürlüğünün bu hususa herhangi bir müdahale yetkisi bulunmamaktadır. Tapu müdürlüğü açısından önemli olan, satış harcının hesaplanırken Harçlar Kanununun 63/2. maddesi gereği, emlak vergisi değerinden az olmamak üzere, beyan edilen devir ve iktisap bedeli üzerinden hesaplanmasıdır.
İzleyin: TAPU İŞLEMLERİ NASIL YAPILIR | PARAYI TAPUDAN ÖNCEMİ SONRAMI VERMEK GEREK?
Tapu Devri İçin Gerekli Belgeler Nelerdir?
Bilindiği gibi taşınmazlara ait tapu devri, mülk ve taşınmaz sahibinin değiştiğini resmi belge ve dairelerde kayıtlara geçirmek amacıyla yapılan ve yeni mülk sahibini tespit etmek için gerçekleştirilen bir işlem olarak bilinmektedir. Alıcı kişi veya vekili ve satıcı kişinin vekilleri, mülk satışı veya tapu devir işleminde bazı resmi evrakları hazırda dosyada bulundurarak hızlı bir şekilde işlemleri bitirir. Tapu devir işlemleri için gerekli evraklar;
- Devri yapılacak tapunun asıl sureti ve fotokopisi,
- Devir alacak kişiye ait bir adet renkli vesikalık fotoğraf (Fotoğraf artık zorunlu değil)
- Devreden ve devralan kişilere ait nüfus cüzdanı aslı ve fotokopisi,
- Mülkün bulunduğu ilçe sınırlarında yer alan ilgili belediyeden alınmış gayrimenkulün satışında istenilen emlak değerini yani rayiç bedeli belirten belge,
Bu belgeler randevuya gitmeden önce hazırlanmalı ve dosyalanmalıdır. İşlemlerin hızlıca tamamlanması için eksik evrak ile işlem yapılmaması gerekmektedir. Evrak eksikliğinden dolayı randevunuz yanabilir ve işleminiz daha sonra ki tarihlere sarkabilir.
Tapu randevuları nasıl alınıyor?
Herhangi bir taşınmazın kime ait olduğunu belirten bir belge olan tapu, müşterek veya tek bir kişinin üzerine olabilmektedir. Vatandaşlar, “Tapu randevusu nasıl alınır?” gibi soruları merak ediyor ve bir cevap arıyor. Öncelikle, tapu işlemleri için Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü’nden randevu almak gerekiyor. İşte, tapuyla ilgili merak edilenler ve cevapları.
Tapu nedir?
Tapu, Tapu Sicil Müdürlüğü’nce verilen ve bir arazi üzerine inşa edilmiş olan bir taşınmazın kime ait olduğunu gösteren belgedir. Gayrimenkullerin mutlaka bir tapusu bulunmalıdır.
Tapu renkleri ne anlama gelir?
Tapular, mavi ve pembe renkte olabilmektedir. Tapu belgesi mavi ise, sahip olunan mülkün üzerinde henüz bir yapı bulunmadığını ifade eder. Mavi tapu belgesi, yalnızca arsa olduğunu ve kat mülkiyeti olmadığını göstermektedir. Pembe renk tapu ise, sahip olunan mülkün üzerinde yapı bulunduğunu ayrıca kat mülkiyetinin de olduğunu ifade etmektedir.
Tapu çeşitleri nelerdir?
Taşınmazlara ait farklı tapu çeşitleri vardır. Bunlar kat mülkiyetli tapu, kat irtifakı tapusu ve hisseli tapulardır.
- Kat mülkiyetli tapu
Kat mülkiyetli tapu, bir arsa üzerindeki yapının inşaatı bittiğinde binadaki her bir bölümün sahiplerinin üzerine belgelendiği tapudur. Eğer konut kredisi ile mülk alınacaksa en mantıklı olanı kat mülkiyeti olanıdır.
- Kat irtifakı tapusu
Tamamlanmamış ya da hala daha yapımına başlanmamış olan binalar Tapu Sicil Müdürlüğü tarafından kayda alınır. Hak sahiplerinin payları da tapu üzerinde net olarak belirtilir. Her kat ve dairenin sahibi belli olduğu için hak sahipleri resmi olarak da bellidir.
- Hisseli tapu
Hisseli tapu, bir gayrimenkule sahip hissedarların tek tek belirli olduğu tapu türüdür. Hisseli tapuda hissedarların payları belli değildir. Kime ne kadar pay düştüğü ise hissedarlar arasında resmi olarak paylaşılmalıdır. Buna “rıza-i taksim” denmektedir. Diğer tapular için bankadan kredi çekilebilir ancak hisseli tapuya için kredi çekilmez.
Tapu randevusu nasıl alınır?
Tapu işlemleri için ilk olarak Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü’nden randevu almak gerekiyor. Bunun için internet üzerinden randevu alabilir ya da 181’i arayarak telefondan randevu alabilirsiniz.
İnternetten tapu randevusu nasıl alınır?
- İlk olarak Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü e-Randevu sistemini açın.
- “Yeni Randevu Al” seçeneğini seçin.
- “Kullanıcı sözleşmesini okudum ve kabul ediyorum” seçeneği çıktığında onu da işaretleyin. Ardından güvenlik kodunu yazın ve “TC vatandaşı” seçeneğini işaretleyip sisteme girin.
- Sonraki adımda sizden istenen kimlik bilgilerinizi girin.
- Tümünü doldurduktan sonra “Kaydet ve İlerle” seçeneğini seçin.
- Sonrasında telefon numaranızı ve e-posta isminizi girin ve yine çıkan “Kaydet ve İlerle” seçeneğine dokunun.
- Şimdiki adımda ise gitmek istediğiniz tapu müdürlüğünü işaretlemeniz gerekiyor. İşaretleyip “Devam” seçeneğine tıklayın.
- Yapmak istediğiniz işlem birimini seçin.
- Sıra geldi randevu tarihine. En erken alabileceğiniz randevu, bir sonraki iş günüdür. En geç ise bir ay sonraki iş gününe randevu alabilirsiniz. “Kaydet ve İlerle” seçeneğine basın.
- Tüm bilgiler doğruysa “Onayla” seçeneğini işaretleyin. Randevuyu başarıyla aldınız.
Tapu sorgulama işlemi nasıl yapılır?
Tapu sorgulama işlemi internet üzerinden kolaylıkla yapılabilmektedir. Bu işlem için E-Devlet veya Tapu Kadastro Bilgi Sistemi üzerinden tapu sorgulama yapılabilmektedir. İlk olarak E-Devlet’ten şifre ve TC kimlik numarası girilerek sistem açılmalıdır. E-Devlet’te TAKBİS sisteminde çıkan “https://www.turkiye.gov.tr/tapu-bilgileri-” linkine tıklandığında açılan sayfadan “Tapu Bilgileri Sorgulama” ile tapu sorgulama işlemi gerçekleştirilir. Eğer size ait olmayan bir tapu bilgisi görünüyorsa ALO 181’i arayarak detaylı bilgi alabilirsiniz. Başkasına ait tapu sorgulaması internet üzerinden yapılamamaktadır. TC kimlik numarası ve E-Devlet şifresi gerektiğinden kişi yalnızca kendine ait tapuları sorgulayabilir.