Düşündüğümüz şeyin reklamı nasıl oluyor da karşımıza anında çıkıveriyor?
Sanırım aramızda düşündüğü şeyin reklamını telefonunda ya da bilgisayarında anında karşısında görmeyen yoktur, ya da arkadaşlarınızla konuştuğunuz şeyin reklamını. Hadi daha önce yaptığımız aramalar nedeniyle karşımıza çıkan reklamları anlıyoruz. Aramadaki kelimelerle ilgili olarak onları bize gösteriyorlar ama düşündüğümüz, konuştuğumuz ve internete girdiğimiz cihazda hiç aramasını yapmadığımız bir şeyin reklamı nasıl oluyor da anında karşımıza çıkabiliyor?
Bunu gerçekten yapay zeka mı yapıyor?
Reklamcılıkta yapay zekanın geldiği noktayı ve reklamları nasıl etkilediğini anlamaya çalışacağız. Yapay zekanın kurumsal iletişimde kullanılabilmesinin birçok yolu var. Örneğin sohbet robotları (chat bot) bunlardan birdir. Müşterilerden gelen canlı talepleri karşılamak ve sık sorulan sorulara yanıtlar vermek için kullanılıyor. Sohbet robotları böylece kurumsal iletişim profesyonellerine diğer görevlere odaklanması için zaman kazandırıyor. Ayrıca müşterilerden veri ve geri bildirimleri toplamak için de sohbet robotları kullanılabilmekte ve bu da hedefli bir halkla ilişkiler kampanyaları geliştirmeye yardımcı olmaktadır. Yapay zekanın halkla ilişkiler, reklam, propaganda, pazarlama gibi alanları etkilemesinin bir başka yolu da sosyal medya izleme araçlarının kullanılmasıdır.
Bu araçlar ile kurumsal iletişim uzmanları hedef kitlelerinin markalar, ürünler ve hizmetler hakkında neler söylediğini takip edebiliyor. Bununla birlikte duygu analizi, erişim ve katılım hakkında içgörüler ve analizler gibi detaylı verileri öğrenebiliyorlar. Bu bilgiler ışığında kurumsal iletişim stratejilerine anında yön verebiliyor ve yeniden ayarlamalar yapabiliyorlar. Yapay zeka, medya ilişkilerinde yardımcı olmak için de kullanılıyor. Özellikle halkla ilişkiler profesyonellerinin önemli medya bağlantılarını tanımlamasına ve bunlarla bağlantı kurmasına, medya kapsamını takip etmesine ve etkisini ölçmesine yardımcı olabilecek bir dizi yapay zeka destekli araç bulunmaktadır.
Genel olarak yapay zeka, kurumsal iletişim uzmanları için değerli bir araçtır. Kurumlar ve kuruluşlar yapay zeka destekli araçlar yardımıyla hedeflenebilir kampanyalar yapıyor, verileri ve geri bildirimleri kapsamlı analiz edebiliyorlar. Bu sayede kurum ve kuruluşlar vizyonlarını, misyonlarını ve değerlerini daha ileriye götürmek ve sektörde pazar payı lideri olmak için yapay zekâ araçlarını kullanabilmektedir. Marka kimliği, markayı oluşturan unsurların birleşimidir. Marka kimliğini oluşturan unsurlar semboller, kişilik, kültür, davranış ve iletişim olarak gruplandırılır. Marka ve kurumsal kimlik oluşturmanın geleneksel modelinin temelinde insan zekası yatıyor. İnsan zekası ile tasarım yaratmak, sahip olduğunuz kaynaklardan en iyi şekilde yararlanmak ile ilgilidir. Bu, hem etkili hem de verimli yeni fikirler ve çözümler bulmak için yaratıcılığınızı kullanmak anlamına gelmektedir. Ayrıca, kararlarınızı ve eylemlerinizi yönlendirmek için bilgi ve deneyiminizi de kullanmanız gerekmektedir. İnsan zekası ile tasarım yapabilmek için kalıpların dışında düşünebilmeniz gerekir. Bu, yeni şeyler denemeye ve farklı olasılıkları keşfetmeye istekli olmak anlamına gelir. Ayrıca, çalışmanızı geliştirmenize yardımcı olacağından, geri bildirime ve eleştiriye açık olmak oldukça önemlidir.
İnsan zekası ile tasarım oluştururken hatırlamanız gereken en önemli şeylerden biri, her zaman öğreniyor olmanız gerektiğidir. Bunun için de alanınızdaki yeni trendlere ve gelişmelere ayak uydurmak ve öğrenmeye istekli olmak gerekmektedir. Yapay zeka giderek ana akıma girerken, işletmeler rekabette öne geçmek için bu teknolojinin gücünü kullanmanın yollarını arıyor. Bunu yapmanın bir yolu, güçlü bir marka oluşturmak için bu teknolojiyi kullanmaktır. Bir marka, sadece bir logo veya isimden daha fazlasıdır. Müşterilerin bir şirket veya ürünle hissettikleri duygusal bağdır. Ve yapay zeka bu bağlantıyı oluşturmaya ve güçlendirmeye yardımcı oluyor. Yapay zeka birçok farklı alanda kullanıldığından araştırmacılar tarafından farklı tanımlamalar yapılıyor. Özetle insan zekasını taklit ederek topladığı bilgileri farklı sistemler aracılığıyla birleştirerek problemlerin çözümlerinde başarılı sonuçlar elde eden bir teknolojidir.
Bu teknoloji sağlık sektöründen üretim sistemlerine, satıştan askeri uygulamalara kadar birçok farklı alanda kullanılmakta ve endüstrileri dönüştürmektedir. Bugün yapılan birçok araştırmaya rağmen insan beyninin sırları ve sınırları tam olarak çözülememiştir. İçinde sayısız gizemi barındıran bir evren olduğu söylenen beynimizin sırlarının yakın zamanda da tamamen çözülme imkanı yok gibi. Uzmanlara göre yapay zeka ise insan beyni hedef alınarak geliştirilmiştir ve geliştiriliyor.
Dijital evrende bıraktığımız her iz aynı zamanda beynimizin derinliklerindeki izlere dair de ipuçları barındırıyor ve yapay zeka bu ipuçlarını birleştirerek bizi bizden daha iyi tanımayı, bizim gibi ama bizden daha hızlı düşünmeyi hedefliyor. Yapay zeka araçları ile güçlü bir marka oluşturulabilir. Bu araçlar hedef kitleyi çok daha iyi anlama imkanı sunuyor. Onların ihtiyaçlarını ve isteklerini anlamak için müşteri verilerini toplamaya ve analiz etmeye yardımcı oluyor. Proaktif bir yaklaşımla müşteri deneyimini iyileştiren daha iyi ürünler ve hizmetler oluşturmak oldukça önemlidir. Yapay zeka kurumsal iletişimde kişiselleştirilmiş deneyimler oluşturarak hedef kitlenin daha sorunsuz ve keyifli bir müşteri deneyimi yaşamasına yardımcı oluyor. Örneğin, müşterinin markayla olan geçmiş etkileşimlerine dayalı olarak onlara kişiselleştirilmiş ürünleri ve içerikleri gösteriyor. Yapay zeka, tüketici eğilimlerini belirlemek için de kullanılıyor. Mevcut trendlerden yararlanarak başarılı olma olasılığı daha yüksek olan reklamlar oluşturuyor. Kitlelere ya da bireylere göre daha kişiselleştirilmiş reklamlar sunuyor. Verileri analiz ederek kişilerin ilgi alanlarını belirliyor ve buna göre reklamlar hedefliyor. Tüm bunlar, tıklanma ve maruz kalma olasılığı daha yüksek reklamlarla sonuçlanıyor.
Reklamlarda yapay zeka kullanımı
Yapay zeka reklam kampanyalarını gerçek zamanlı olarak optimize etmek için de kullanılıyor. Verileri sürekli analiz ederek hangi reklamların iyi performans gösterdiğini belirliyor ve buna göre ayarlamalar yapıyor. Bu, kampanyaların her zaman en iyi performansı göstermesini sağlamaya çalışıyor. Ayrıca reklamların etkinliğini ölçmek için de kullanılabilmektedir. Verileri izleyerek hangi reklamların dönüşüm sağladığını ve hangilerinin sağlamadığını belirliyor. Bu bilgiler gelecekteki reklam kampanyalarını iyileştirmek için oldukça önemlidir. Kısacası, Yapay zeka, reklamcılık ortamını hızla değiştiriyor. Teknoloji ilerledikçe, halkla ilişkiler, reklam, propaganda, pazarlama gibi alanlarda fikirler oluşturma ve yürütme şeklimiz de gelişiyor. Yapay zekanın yardımıyla artık insanlardan çok az veya hiç girdi almadan posterler oluşturulabiliyor. Bu, girdiğiniz bir dizi parametreye dayalı olarak bir poster oluşturabilen bilgisayar programları kullanılarak yapılıyor. Örneğin, posterinizin konusunu, kullanmak istediğiniz renkleri ve iletmek istediğiniz genel mesajı giriyorsunuz ve bilgisayar programı istediğiniz özelliklerinizi karşılayan bir poster oluşturuyor. Bu, bir tasarımcı kiralamak zorunda kalmadan veya bunları kendiniz oluşturmak için saatler harcamadan etkinlikler veya kampanyalar için posterler oluşturmanın harika bir yolu. Ve bilgisayar programı posterin birden fazla versiyonunu oluşturuyor. Yapay zeka destekli posterler, kurumsal kimlik çalışmalarına kolaylıkla profesyonel görünüm kazandırıyor.
Hepsinden önemlisi, başlamak için herhangi bir tasarım deneyimine ya da profesyonel tasarımcıya ihtiyaç duymuyor. Teknolojinin sürekli geliştiği bir dünyada, yapay zekanın giderek daha yaratıcı şekillerde kullanılması şaşırtıcı değil. Bazıları slogan yazmak için yapay zekayı kullanmanın yaratıcılığı süreçten uzaklaştırdığını düşünürken, diğerleri bunu daha etkili kampanyalar oluşturmak için veri ve makine öğrenmesinin gücünden yararlanmanın bir yolu olarak görüyor. Genel olarak yapay zeka, markayı, ürünü, hedef kitleyi ve mevcut reklam ortamını dikkate alarak sloganlar yazıyor. Daha sonra bu bilgiyi, kurumsal iletişim uzmanlarına aktarıyor. Böylece değerlendirilecek potansiyel sloganların bir listesi oluşturuluyor Slogan yazmak için yapay zeka kullanmanın faydalarından bazıları, çok sayıda sloganı hızlı bir şekilde oluşturma yeteneği, bir kampanyada kullanılmadan önce verileri kullanarak sloganları test etme ve daha fazla hedeflenen sloganlar oluşturma yeteneğidir.
Elbette, slogan yazmak için yapay zekayı kullanmanın getirdiği bazı zorluklar da bulunmaktadır. Örneğin, bu teknoloji bazen dilin nüanslarını anlamakta zorlanabilir ve bu da kafa karıştırıcı veya rahatsız edici sloganlara yol açabilir. Hepimizin bildiği gibi Google Translate veya benzer çeviri araçlarında bazen bir dilden diğerine birebir çeviri yaparken bile yapay zeka şaşırabiliyor. Bu sebeple daha henüz insan yaratıcılığının yerini almadığını hatırlamak gerekiyor.
Günümüzde yapay zekanın kurumsal iletişimde yaygın ve etkili kullanımı, hedef kitleyi tam bir şekilde kapsayacak şekilde belirlemek ve bu hedef kitleye en uygun reklamı oluşturmak şeklindedir. Bu amaç için tüketici verilerini analiz eden algoritmalar ile birlikte kullanılmaktadır. Böylece hedef kitleyi daha iyi anlayarak, ilgilerini çekme olasılığı çok daha yüksek olan reklamlar hazırlıyor ve sunuyor. Bunu da bir kullanıcının çevrimiçi etkinliğinden elde edilen veriler ile yapıyor. Yani siz bir ürün veya hizmetle daha ilgilenmeye başlamadan önce o ürün ve hizmetle ilgili verilerinizi yapay zekaya vermiş oluyorsunuz.
Trendleri yapay zeka takip ediyor
Sizin daha önceki etkinlikleriniz ve sizi sınıflandırdığı insanların etkinliklerine, dönemsel ve daha önceki trendlere bakarak düşündüğünüz ürünün reklamını size sunuyor. Örneğin diyelim ki jet ski gibi dar bir müşteri kitlesine hitap eden bir ürünü almayı düşündünüz ve bilgisayar, tablet veya telefon, elinizdeki cihaz her neyse açtığınız anda karşınızda jet ski reklamı var. Belki siz bu ürüne dair daha hiçbir arama veya iz bırakmadınız ama yapay zeka sizin deniz kenarında yaşadığınızı ya da yılın belli sürelerini deniz kenarında geçirdiğinizi, yazın yaklaştığını, bu dönemde jet ski satışlarında artış olduğunu, sizin sosyo ekonomik yaşam tarzınıza sahip ya da bu tarza yakın diğer insanların jet ski ile ilgili aramalar yaptığını ve sizin de bu aracı alacak bütçeniz olduğunu çoktan biliyordu.